Malmö

Kom hem vid en solig lördag. Nämnlisch lördagen den 8/7. Så här gick det till.

Vaknade lagom nykter vid 07.35 på tiden då alarmet skulle ringa. Lagom nöjd och lagom bakberusad börjar jag dagen så. En Elinas yoghurt med honung, två små belgiska våfflor med sockor och en energidryck och snus. vid 08.15 tog det hus i helvete. Första mänskliga avgången till Puttgarden gick 09.15. Skyndade mig som självaste Torden i skyn och fick ihop allt mitt. Köpte biljett och kom till Station.

Tåget ankom station, jag ankom tåg. Vagnen för cyklar var kaputt. Alltså fick jag stå med SötAstrid i en gång i en timme och 30 minuter. Andra cyklister tillkom och vi hade en trevlig stund. Vi pratade söen. jag hade inte sett havet på 20 dagar och han hade inte sett det på ett halvår då han bodde inlands. Mest synd var det om mig.

I färjelägret  Puttgarden blev blev jag tillsagd att ställa mig i kö nummer ett tillsammans med motorcyklarna. Snäll som jag är ställde jag mig i tillsagda kö. Tro fan i helvetet om jag inte får värsta utskällningen på Duitska när jag kommer fram. Jag skall tydligen stå med husbilarna. Såklart! De andra åtta gångerna har jag inte behövt göra det men denna gången måste jag… Jag sväljer utskällningen och blir putt.

Väl på färjan som för vänlighetens skull pratar danska så köper jag samma typ av macka som utfärdens. Mozzarella och tomat, och en öl. Det kostar mig 91 kr. Sen krigar jag loss i skattefria avdelningen. Det blir gin, en amarone och en whiskey. Sedan Lybeck har jag redan 1,5 liter Lambrusco i väskorna. Blev tungt som faan med packningen efter detta.

Nog nu! Kommer till ”skandiernas rike”. Fipplade runt lite och kom vidare på tåget till Fosterjorden. Det var den värsta tågresan av alla. Som alltid. Och då har jag åkt hyfsat mycket  tåg med cykel i Europa tycker jag. Fan att de inte kan fixa de tågen. Ingen tycker ju de är okej.

Kom till Hyllie och cyklade därifrån. Stod inte ut med tåget mer. Cyklade hem. Odramatiskt. Dock var jag som mest skeptisk till bilisterna i Sverige än någonstans annars. Som vanligt. Gäller iofs inte bara bilister utan alla färdmedel i Sverige. De är dåliga på att uppmärksamma sin omgivning.

2005 km blev det ungefär. Denna resas absoluta höjdpunkt kom i den första veckan i Italien. Fantastiskt. Varmt, skönt och vackert. Okänt, exotiskt, Tirolerprunkande och helt underbart. För det mesta. Folket var bra, maten var bra och drycken svalkade fint.

En annan rolig sak som hände i Italien när det var så varmt var att så fort jag ladda mobilen så ville den stänga av sig för att den var för varm. Den tyckte inte om värmen lika mycket som jag. Cykeldatorn blev helt kolsvart i displayen när den fick vara i solen när det var över 40 grader och det var lite kul.

En annan rolig sak man får uppleva när man långfärdar är att användningen av tummen upp är väldigt hög. Ser man en annan långfärdscyklist som vilar/står vid vägkanten så sänker man hastigheten och gör en tumme upp samtidigt som man tittar bak. Instinktivt kollat man som stående/cyklande cyklist på andra cyklister och får man en tumme upp och allt är okej så ger man också en tumme upp tillbaka. Det är ju tecken på att den andra kan cykla på utan att stanna för att prata. Det är också en bekräftelse på att man är fan så mycket bättre än den idioten som står och vilar/Det är också en bekräftelse på att det är viktigt att vila och vätska upp när det är varmt trots att andra kommer och frågande gör tumme upp.

Hansestadt Lybeck

Flaskan är tom. Gasen bränns i detta nu upp. Lusten försvann med tysken, rättare sagt Niedersachsen. Som så många gånger förr.

Vad är då problemet med Niedersachsen? Jo det är inte resten av tysken. Allt är lite för mycket dåligt. Fälten är för stora. Vägarna lite för dåliga. Folket i byarna lite för märkliga. Träden ganska för tråkiga. Jag kände det direkt när jag korsat gränsbäcken. Här är det nedersaxen.

Softade hela 40 km fram till Leer. Där tog denna semester slut. I Leer köpte jag början på biljett hem. Leer-Hansestadt Hamburg. I Hamburg var det stort polispådrag, det kunde ses från fönstret. Tågcentralen var dock lugnare än jag stött på tidigare. Beslöt för att ta mig till Lybeck.

Nu är jag i unesco-staden-Lybäck. Här har jag ätit och bränt av den sista gasen. Har mest åkt tåg idag så inte så många roliga saker har hänt. Här är det ju som bekant Schleswig-Holstein. Här är infrastrukturen inte lika bra. Vad hänge med Rheinhessen, Rheinland-Pfalz? En gång cyklade jag en liten sträcka i Saarland, där var det också bra. Norra tysken är lite sådär. Södra är bra.

Imorgon tåg till Fehmarn och färja. Tåg genom Fakseland och hem.

Dagens kissrapport: 1 tågkiss

Dagens vattenrapport: 0.75 liter
Dagens bild är en sorgens bild. Till vänster om vägen är Nederländerna och där var jag glad.

Bourtange

Idag var det varmare. I alla fall när solen var framme vilken hen var stora delar av dagen.

Softade lite i Dokkum då jag återigen bara skulle cykla 110 km. Köpte vatten i en affär. Lyssnade klart på Röde Orm under dagen.

Vart varmt och fint. Svetten på ryggen var inte ens iskallt som under alla andra dagar. Bara kallt på armarna mellan 10-12. Cyklade många kanaler idag. Kom igenom Groningen. Det har jag gjort några gånger förr. Kom igenom Hoogezand också som tidigare resor. Här åt jag frites.

Hälsade på de flesta då holländare har en benägenhet för hälsningar. Många tjejer som åker rullskridskor på kanalvägarna. Finns lika många unga tjejer som cyklar racer som unga killar. Dock är det gubbarna som är större i antal när de kommer upp i åldrarna. Dock en och annan tant också. De ungdomar som cyklar för transport är många. Många fler än i Suitjåd. Dock har inga av dem hjälm.

Annars var det en händelselös cykling. Väldigt vacker. Mycket natur. Mycket fåglar. Många båtsmän och gummor som nickade hälsningar.

Kom till en by. De höll på att bygga nya broar över en kanal så det var kaos för gångtrafikanter och cyklister. Vi fick ta en liten transportfärja. Övergången tog nog 60 sekunder. Kostade 0 gulden och inga floriner alls.

Tog ut pengar för detta land är ju retards som sagt. Kom till Jumbo i Vlagtwedde och köpte mat. Sallad och linser. Tror inte jag behöver så dundermycket energi imorgon.

Kom till Bourtanges camping. Satte tält och begav mig med öl i hand till fästning. Omg vad koolt. Fästningen gjordes till by efter 1800-talet. En liden smukke by. Så pän å fin. Ett utedass fanns kvar. Vet inte om. Man fick använda det. Extremerna damp ratt ner i vallgraven. Jag testade inte. Bara fördömde.

På campingen är det en dansk motorcyklist 30 meter från mig. Vi har inte sagt ett ord till varandra men dock finger och nickhälsat. Kanske bäst så.

Imorgon blir det farbror Tysk. Har sagt till mig själv att så fort det blir tradet drar jag med tåg till Bremen. Därifrån tar jag mig till Hamburg och Fehmarn dagen efter. Sen till brödralandet.

Väl hemma ska jag dricka lambrusco och jämföra. Och prosecco och jämföra. Vin från Rheinhessen, Rheinland-pfalz och Baden-Wurttemburg förstår jag mig inte på så inte så lönt att smaka dem.

Något jag saknar här i ödemarken är kyrkklockorna. I stort alla andra campingar har legat nästa kyrkor. Ingen kyrka här i närheten ljuder med sin höghet. Ett svagt klang är allt som hörs.

Dagens kissrapport: ett styck belgisk öl-färgat kiss.

Dagens vattenrapport: 4 liter

Dagens bild: Astrid på fiskefärja

Dokkum

Skulle egentligen inte till Dokkum. Skulle egentligen till Ameland. Men efter 80 km vid min frites paus såg jag att enkel resa kostade 20 euro. Då sket jag i det. Lite väl dyrt för en natt på ön. Tog sikte mot Dokkum istället.

Här i Dokkum finns två campingar. Jag valde nog den sämre av dem.

Började dagen lite slött i Giethoorn. Skulle bara ta mig 100  km så hade all tid i världen. Masade mig över till spar och köpte vatten och satte sedan färd.

Som vanligt en rätt händelselös dag. Mycket trampade på Astrid. Cyklade igenom Leeuwarden igen som några gånger förr. Käkade frites med ostkrokett som någon gång förr. Grubblade över varför Nederländerna är så jävla retards när det gäller kortbetalning som så många gånger förr.

Det var inte varmt idag. Det var inte heller lika kallt som tidigare dagar norr om Schweiz. Kom på att imorgon blir sista riktiga cykeldagen. På fredag korsas gränsen till tysksidan. Då blir det tåg till Puttgarden antagligen. Sen på lördag färja och kanske cykel till Maribo eller Vordingsborg. Eller kanske tåg. Vi får se hur det är.

Imorgon är siktet inställt på Bourtange i alla fall. En gammal fästning från 1500-talet just innan riket. Ca 100 km så blir lite slentrian dit. Dock ingen affär i närheten verkar det som så det kan bli spännande.

Dagens kissrapport: 2 kiss, bärnsten.

Dagens vattenrapport: 3 liter

Dagens bild är vy över Dokkum

Giethoorn

Började dagen med dusch och frukost hos Leo och Irene. Gött som fan. Begav mig vid 09.30 och trodde det skulle bli skönt väder. Såklart började det blåsa sned sidovind som tangerade till motvind.

Fick strax byta till vindskrud och mådde bättre. Har kommit på att jag är världens mest frusna cyklist. Så fort det kommer en vindpust blir jag nedkyld och svag. Bättre var det i Italien i den kärleksfulla värmen. Som sagt. Tänk vad 21 grader kan göra för skillnad. Miss you Lombardien!

Hade egentligen rak kurs norröver. Genom Arnhem, Apeldoorn och Zwolle. Alla ställen har jag passerat förr fast aldrig till Giethoorn. I en by kom det en häst och red framför mig på cykelbanan. Har hänt förr här i Holland och en gång i Frankrike och Belgien. Love it.

Käkade frites och någon krokett i Apeldoorn. Köpte förnödenheter i Apeldoorn också. Sen var det bara motvind hela tiden. Hände inte så mycket. Dock väldigt vackert.

Satte mig på en bänk i solen invid en cykelväg och smaskade på en godis och vätska upp. Då kom en gammal man och frågade om han också fick sitta på bänken. Givetvis måssjör, gifvetvis. Sen satt han där och åt sitt äpple och jag drack mitt vatten. Vi hälsade på alla gamlingar som cyklade förbi tillsammans. Det var många gamlingar på den cykelvägen.

Oljade in kedja och tog farväl. 16 km från Giethoorn kom jag så över en livsmedelsbutik. Visste inte huruvida  de hade någon liknande inrättning i Giethoorn så köpte på mig öl, sallad, nudlar bröd och annat för kvällen  och till frukost. 18 km senare i byn så hade de givetvis en affär. Men det gör inte så mycket. Hade packat allt i framväskorna. Jag älskar att ha tung packning fram. Väghållningen blir helt annorlunda då. Helt fantastiskt blir den.

Giethoorn är så fantastiskt som Wikipedia säger. Till och med ännu bättre. Och jag har ändå bara sett en liten del av byn. Cykelväg/gångtrafikantsväg. Mååånga kineser. Många selfiesticks.

Var på fratellis krog nyss. De hade ett gubbaband som spelade gubbalåtar. Lät bra. Mycket dragspel och stor trumma.

Har ingen aning om vart jag ska imorgon. Men med mitt nyvunna intresse för tågåkning med cykel säger mig att jag kan skita i Tysken och satsa på norra Holland några dagar. Antagligen blir det de två jävla vallarna också. Svårt att hålla mig ifrån dem nu när hen väl är här.

På ett fält såg jag en söt kanin idag. Givetvis bröt jag ut i ett Aaaah mmmn aaaah söööööt kanin aaaah för mig själv. Såsom man gör när man inte pratat med någon på fem timmar och halsen raspar av stummhet.

På nästa fält såg jag en stork som åt något gott. Trodde det var en mumsig liten äcklig orm först. När jag kom närmare såg jag att det var en kaninbebis den höll om huvudet och slog mot marken. Det var inte så sött som jag hade trott.

Dagens kissrapport: 1 gyllenstrålad kiss på en nässla

Dagens vattenrapport: 2.5 liter

Dagens bild på Giethoorn.

Glömde nämna att GPS:en trugar på -9 möh. Kan det stämma? Mina tält grannar är danskar. Det stämmer i alla fall. Hvergang!

Nijmegen

Idag sover jag i Nijmegen. Har fått öl, mat och tvättat och pumpat Astrid som började bli lite slapp i gummit. Nu har hon stuns igen.

Började med knaper frukost och tog mig direkt till Lidl 2 km bort. De hade strumpor jag köpte och ett par nya cykelbyxor jag ska prova imorgon. Även 3 liter vatten och andra nödvändigheter köptes in.

Fick sätta på mig långärmad vindtät cykeltröja idag. Det blåste motvind hela dagen då jag i stort sett cyklade rätt norr. Kallt som fan stundtals men inget regn.

Annars har det inte hänt något kul idag. Mest tung cykling i motvind. Inget roligt att se tyvärr förutom när jag kom in över gränsen och allt blev lite mer lummigt och lite mer vackert.

Ville köra gränsen så fort som möjligt och käka där så fick bli 74 km utan lunch innan jag kom till lingsfort där det blev sparriskrokett med frites. 20 meter från gränsen. Det märktes grymt markant att man kom till Nederländerna.

Vägarna saknar rötter från träden. De är jämnare utan lagningar. De är röda och cykelvägarna är bättre skyltade och mer sammanhängande i städerna. Folket cyklar mer och kan också uppföra sig på cyklarna.

Det blir alltid så. Jag känner att Tyskland är ett fint land att cykla i men sen korsar jag alltid gränsen någonstans till Nederländerna och märker skillnaden.

Värdparet tipsade om Giethoorn som är nordens och Nederländernas Venedig så ska sticka dit imorgon. Sen kanske en dag till här i länderna innan det blir tysken igen. Kan dra ut på tiden lite här iom att jag ska åka tåg genom de tråkiga delarna av Tyskland. Skönt!

Dagens kissrapport: 2 kiss, morgonfärgade.

Dagens vattenrapport: 2 liter under färd.

Dagens bild är dagens lunch. Ursäkta att den blev i porträtt.

Typ nära Dusseldorf

Det började med att det inte regnat under morgonen. Det är till och med sonne. Hade parkerat tältet under ett träd. Ett fågelträd. Vaknar vid 06 av av en fågel bajsar på tältet. Minst halvdussinet har gjort likadant. En bajs hade en stor kärna i sig. Bajs!

Käkade min ultrafrukost och klädde mig för en solig dag i tysk anda. Tio minuter senare drar jag regnstass modell lätt på mig. En halvtimme senare förstärker jag med underställströja. Ytterligare en timme senare uppgraderar jag till full blåst- och regnskrud på överkroppen. Det regnade inte så mycket men det var runt 17 grader när solen var i moln vilket den var under strax hela dagen.

I Erpel eller så käkade jag förstärkt frukost medan de mörkaste molnen rullade över himlen. När jag var klar med frukosten hade nya mörkermolm tillkommit.

Cyklade snällt och lydigt längst Rhen och åt mina belgiska våfflor från gårdagen då och då. Rätt händelselös dag. Rhen blev strax industri och det luktade kemiskt så jag var inte glad. Hade väldigt mycket motvind idag dock. Gömde mig undan regnet strax efter Köln. Köln var för övrigt riktigt tråkigt att cykla igenom.

Annars var det söndag så hela Duitsland är ju stängt idag. Bara massa marknader som jag helst av allt i Tyskland inte vill besöka. Köpte nudlar igår med tanke på att det skulle vara stängt. Tryckte i mig dem precis. Imorgon börjar tysk vardag igen. Tur att jag lämnar både Rhen och Tyskland till förmån för Nederländerna och förmodligen Maas. Inte helt säker på sträckan men Rhen kommer bli en stor pöl med diesel rätt snart och är inte så sugen på det.

Nijmegen imorgon och övernattning hos ingiftningar.

Dagens kissrapport: två bärnstenskiss

Dagens vattenrapport: 2 liter under färd. 0.5 efter.

Det blir ingen dagens bild för det var inte så fint idag.

Koblenz

I kamrater,

Det regnar nu. Det hsr regnat hela dagen. Inte dunderregn utan bara sådär lagom så man inte har kunnat riktigt. Fick ha regnstass hela dagen. Kallt har det också varit. Runt 18 grader.

Trist nu när jag kom in i den fina delen av Rhen. Men regn har väl sin charm den också antar jag.

Blev en hastig frukost. Ville få ihop tältet medan det fortfarande var torr ute. Det gick bra. Vid 10 började regnet. Det har inte gett sig än såhär 11 timmar senare.

Har inte hittat något ställe att äta lunch på heller så blev en kaka. Blåste som fan de förata timmarna också. Ingen bra kombination. Så nu är jag på campingen i Koblenz. Här är blött och jag åt en pasta i tomatsås tidigare. 110 km. Helt ok utan lunch.

Har köpt stört bra frukost till imorgon. Det ska regna men jag pallar inte vara hungrig såsom idag så hade tänkt kötta på som fan med frukosten och till och med ha med mig lite till mellis.

Inget roligt har hänt idag. Inget alls! Förutom att jag korsade Rhen för 2.5 euro. Rhen flyter i en dalgång här. Båda sidor är prunkande gröna och det blir en fuktig syn när regnet hänger tätt. Många slott. Många rader med vinrankor.

En kille här på campingen har också en surly. En modell 2015. Fem år yngre än Astrid. En liten plutt som fortfarande blänker i solen. Astrid är fem år äldre och har en mycket finare patina.
Imorgon ska det regna igen. Det blir sådär kul. Tänk vad skillnad 20 grader kan göra. Jag klarar mig långt mycket bättre i solen med 39 grader än vad jag klarat mig när det är 18 grader och vått in i märgen. Hade inte utsikten varit så vacker hade detta varit en fruktansvärd dag.

Men det blir nog bra. Om två dagar ska det sluta regna och bli 24 grader. Yay 24. Inte direkt 30…

Tänker fortfarande på den fjantiga engelsmannen jag träffade i Piteå som sa att det finns ändå inget att göra när det regnar än att cykla. Hen har fortfarande rätt. Blir att ta underställ imorgon så jag inte fryser så mycket sen på det igen bara. Tråkigt bara att det är så kallt!

Dagens kissrapport: två kissar, rapsoljefärgade.

Dagens vattenrapport: två liter under färd 0.5 efter.

Dagens bild: från Boppard

Mainz, en fredag vid Rhen

Jag vaknade om morgonen och kände mig strålande. Kraften riktigt fanns där i kärnan av mitt väsen… Skämt åsido. Inte var dag man  vaknar upp till kyltornens rykande moln. De berättade i alla fall att det blåste väst, nordvästligt. Bra tänkte jag.

Morgonbestyr och Morgonbestyr och sen redo för avfärd. Mina tältgrannar skulle kolla på en nazistisk amfiteater i Heidelberg men jag var helt inställd på kyrkan i Worms. Jag vann. Körde mot Mannheim och det var ett helvete att komma igenom. Stor stad som fan.

Höll kisspaus och trampade i hundbajs. Fan vad det stank. Försökte få bort det men cyklade två mil med det istället. När jag stod still så luktade det men om jag cyklade i 20km/h eller mer så luktade det inte längre. Gjorde ett tappert försök en gång att ta bort det men fick inte helt som jag ville.

Kom i alla fall till slut till Worms och kyrkan. Gick in i den, luktade fortfarande lite träck. Kyrkan firar 1000 år nästa år. Lite sjukt. Superfin var den. Tände två värmeljus och tackade för mig.

Drog vidare mot Mainz. Mötte tyskcyklist som förklarade en omledning av cykelvägen. Mötte en cyklist till som truga på att jag skulle strunta i största delen av omledningen då det var fredag eftermiddag och vägarbetena inte gjordes då. Jag följde den senare råd. Det gick bra, om än lite skumpigt.

Cyklade i stora vinranksodlingar längst Rhen. En av de finare sträckorna. Annars är det mycket tung industri här. BASF har till exempel en fabrik som tillverkar kemikalier här. Arbetarna har blå overaller. Ibland stinker det, ibland luktar det gott. Såg ett rådjur idag och en kanin.

Nu sitter jag på campingen i Mainz med utsikt över Rhen och kyrkan mitt emot. Den är upplyst som om det vore självaste Gud faders boning.

Käkat sallad, munk, tomatsoppa, knäckebröd och morotssallad på burk idag. Den tyska vegetariska menyn är nog den sämsta i världen.

De som äger campingen är typiska tyska campingägare. Rökröstade, säkert yngre än de ser ut och vill missförstå allt man säger. Vare sig man försöker på ängelska eller tyska. 11 euro kostade det så ändå okej.

Morgondagens färd är oplanerad. Jag vet ungefär att jag ska mellan 130-150 km men det verkar inte som om det finns något av supeintresse på vägen. Det ska också regna hela dagen så passar bra. Fick höra att från Bingen ska vägen åter bli fin. Han rent ut älskade den sträckan sade han. Vi får väl se säger jag. Livet är ju som det är.

Dagens kissrapport: två citrongula kissningar under färd.

Dagens vattenrapport: 3 liter. 0.5 innan och 0.5 efter.

Dagens bild är från kyrkan i Worms. Den luktar också lite träck.

Kärnkraftverket, Philippsburg

”Ärade läsare”

Låt J mig berätta om dagens förehavanden. Morgonen var kall. Nederbörd föll över tältet under nattens bistra gång. Visst var jag glad men jag var ju inte tirolerglad det ska jag erkänna.

Gick för att hämta mina brön jag kvällen innan beställt. På min påse var det påklistrat en euro. Campingäggaren kom. Jag undrade vad som var fel. Våra ögon möttes och han förtalte mig att bretzlarna var slut. I kompensation hade jag fått en euro och en bagel. Jag var lika nöjd som en björk bland granar men han beklagade sorgen och jag fick så nöja mig.

Trots bretzelgate gjorde jag mig parat för dagen. Tog långbyxor på mig för wolken tydde på regn. Det blev sol istället. Sprängde fram genom Rhen och hade inte så mycket annat för mig. Började med att leta mig in i Franskland igen för ett sista farväl. Cyklade ett alldeles antal för få km där innan Lauterbourg uppenbarade sig. Tog ett höfvligt farväl av friheten och begav mig åter in i Rhenland-Pfalz.

Jag såg mörkermoln på himmelen och ville äta. Hade cyklat 80 km utan annat än mentos (fruktsmak). Efter 88 km kom jag till ett McDonalds. Fick tyvärr bli det idag då det inte fanns så mycket annat. Åt en sallad och en vegetarisk burgare, i tysklanadet har man tydligen inga vegetariska menyer.

Molnen hade gett sig efter maten och jag körde på. Cyklade lite knäppt och kom in på Mercedes-Benz fabriksmarker. Där fick jag inte cykla förkunnade en skjortklädd man. Tackar tackar herr tyskskjorta jag vänder om och kör annat håll då.

Det jävla molnen kom igen. Jag såg bakom mig mörka moln, jag såg framför mig mörka moln. Jag visste inte vad jag skulle göra så jag fortsatte min väg. Tog regnskydd vid en tågstation klockan 17. Cyklade vidare vid 17.20. Tog åter regnskydd på lidls kundvagnsparkering vid 18. 128 km hade tillryggalagts och regnet forsade ner. Hade mitt sikte på Heidelberg egentligen. Men när jag stod vid kundvagnarna såg jag att det fanns en camping 200 meter från mig. Valde denna för nattens sovningn.

Så nu sitter jag här med utsikt över en sjö och ett tyskt kärnkraftverk. Mer tysk framgångssaga kan det ju inte kännas. En rosa solnedgång över rykande kyltorn. En svårslagen kombination.

Jag dricker riesling från Rheinhessen. Rheinhessen ska jag cykla igenom imorgon. Katedralen i Worms ska besökas och jag ska försöka googla annat skoj man kanske borde se i området.

Dagens kissrapport: en kiss, kontorsfärgad.

Dagens vattenrapport: 3 liter tyskt kvalitetsvatten under färd.  0.5 franskt på morgonen och 0.5 tyskt på kvällen.